تنوع باکتریهای روده با عملکرد متابولیک در دیابت نوع 2 گره خورده است

27 مارس 2017- محققان بیمارستان عمومی جانبازان Taichung در تایوان نشان دادند که پیوند میکروبیوتای مدفوع(fecal microbiota transplantation) می‌تواند به درمان دیابت نوع 2 از طریق بهبود عملکرد متابولیک از چندین راه کمک کند. محققان اعلام کردند که تنوع در جامعه‌ی میکروبی روده می‌تواند به کاهش قابل توجه قند خون بیانجامد.

 تحقیقات پیشین نشان داده است که پیوند مدفوع می تواند به تولید اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه کمک کند که منجر به کنترل اشتها و قندخون می‌شود. کارشناسان ژاپنی همچنین مقاله‌ای را در سال 2014 منتشر کردند که نشان داد افراد ژاپنی مبتلا به دیابت نوع 2 دارای ترکیب میکروبیوم روده‌ای متفاوتی نسبت به همتایان سالم خود بودند. علاوه بر این محققان دانشگاه مینه سوتا نشان دادند کاهش تنوع باکتریهای روده با اختلال درهضم همراه است و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 میزان حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.

 هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد دارای تعداد و تنوع کمتری از باکتریهای روده‌ای هستند  اما این موضوع ممکن است به دلیل رژیم غذایی، تغییرات ژنتیکی، قرارگرفتن در معرض عوامل ضد میکروبی یا سایر فاکتورها باشد.

محققان تایوانی تأثیر پیوند یا انتقال باکتریهای مدفوع از حیوان سالم در تنظیم تنوع میکروبیوتای روده در حیوان دیگر را بررسی کردند. با استفاه از این روش می‌توان مقادیر بسیار زیادی از گونه‌ها و سویه‌های باکتریایی که برای زندگی در بدن انسان بسیار مناسب می‌باشند را به منظور تنظیم مجدد میکروبیوم روده به افراد منتقل کرد.

از پیوند میکروبیوتای مدفوع یا FMT قبلاً با موفقیت در آزمایشات بالینی به عنوانی راهی برای درمان بیمارانی با عفونت کلستریدیوم دیفیسل راجعه (C. diff) -که موجب اسهال مزمن می‌شود-، استفاده شده است. محققان هنوز در مراحل اولیه‌ی بکارگیری این روش برای درمان سایر بیماریها هستند زیرا تغییر میکروبیوم افراد کار بسیار سختی است. انتقال کل میکروبیوم از یک فرد به فرد دیگر شبیه به پیوند یک اکوسیستم با تمام دستکاریهای پیچیده‌ی لازم وعوارض احتمالی همراه با آن است.

 سوالات بسیاری در مورد پیوند مدفوع همچنان پاسخ داده نشده، باقی مانده است: اینکه چگونه انتقال میکروبیوتای یک فرد سالم بر ژنهای فرد گیرنده، سیستم ایمنی و میکروبهای بومی بدن فرد تأثیر می‌گذارد؟

 شواهد قانع کننده‌ای در مورد نقش میکروبیوم روده در دیابت نوع 2 وجود دارد. مطالعات روز افزونی به این موضوع اشاره می‌کنند که پیوند مدفوع راهی برای حفظ تنوع بیشتر باکتریهای روده و اثرات سلامت حاصل از آن است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/diversity-of-gut-bacteria-tied-to-metabolic-function-in-type-2-diabetes-96087274.html